CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, April 23, 2008

Jom, Selamatkan Bumi Kita


Salam. Syukur Alhamdulillah kerana ALlah swt masih lagi memberi peluang untuk kita bersama menikmati dunia ini.

Saya masih ingat lagi daripada kecil arwah ayah selalu ingatkan saya supaya menutup lampu dan kipas sekiranya saya keluar dari bilik saya(He was always checking. Kadang naik boring!). Agaknya sebab itulah sampai hari ini saya begitu sensitif sekiranya ada orang meninggalkan bilik dengan kipas yang dipasang pada nombor 5 dan lampu yang terang benderang(especially kat surau & masjid).

Di rumah saya, sayalah yang becok mulut berpesan kepada anak-anak dan suami "Don't forget to switch off the light; Don't forget to switch off the fan... bla bla bla. Tapi sorang pun tak lekat habit! I wonder why. Justification my husband,kat Kampung Sungai Batu, Pantai Remis(his hometown) sampai 1984 pun masih tak ada letrik. But my children?? I've been telling them since they were small. Masiih lupa jugak!

Agaknya, budak-budak suka ambil yang mudah. Al maklumlah, semuanya hidup di zaman penuh kemewahan.

But i don't easily give up. Yesterday, selepas solat Maghrib, saya kumpulkan semua ahli keluarga to remind them it is our responsbility as a Muslim to save electricity, to save water , to save paper - not because yesterday was World Earth Day! Istimewanya kita, Allah swt menjadikan kita Khalifaturardh - yang akan membawa rahmat pada alam ini. Tapi ramai orang lupa amanah Allah ini, especially Malays - who are Muslims. So mothers & fathers, teachers and friends, please spread the word, Jom selamatkan bumi kita. Tell our muslim brothers & sisters, tell our muslim children, we are khalifah Allah. Allah wants us to be good. Allah wants us to help others be good. Allah wants us to keep the world & the universe clean & beautiful!




0 comments: