CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, April 20, 2008

ReBUtlah MAsA SenANgmu SeBELum mASa SusAHmu


Salam. Semoga kita hari ini lebih baik dari semalam.

Dua hari lepas, Allah swt memberi peluang kepada saya untuk bersama rakan-rakan aktivis Wanita Jim Kelantan (NGO) menganjurkan forum 'Melonjakkan Aktivisme Wanita' bersama panelist-panelist yang ternyata hebat - Prof Madya Dr Harlina Harliza Siraj, Senator Mumtaz Md Nawi(PAS) & Prof Madya Siti Hawa(One Stop Crisis Centre -HUSM). I'm prejudice. I just love Dr Har - she is a person who speaks from the heart. Dan memang terlonjak-lonjaklah aktivisme saya! Rase tak boleh duduk diam lagi!

And this is the first time i'm listening to Senator Mumtaz & Prof Siti Hawa. Senator Mumtaz pula begitu mantap menjelas penglibatan wanita dalam masyarakat dengan mengambil contoh Siti Khadijah, Siti Aishah serta wanita lain di zaman Rasulullah saw. I fell in love with her too! Dan Prof Siti Hawa pula begitu lemah-lembut tutur katanya tetapi CUKUP bernas. Sehingga saya yakin selepas ini saya akan terjun ke dalam masyrakat to do something good.

Sebenarnya sebelum ini saya berada dalam zon selesa for many years.. hampir 6 tahun saya hanya sibuk dengan bisnes saya, Bacalah Anakku, Readeasy, Tadika, Bacalah Anakku, Readeasy, Tadika. Memang saya jumpa banyak orang. Memang saya share ilmu ajar membaca dengan banyak orang - but i got paid for it. Inside my heart Iwanted to do something more enriching.

Jadi pada tahun lepas saya mencari member-member lama saya(Wanita JIM). I joined them again for a weekly programme. But it was after I was given the opportunity to become the pengarah program Bicara Pendidikan that i really felt the bond among us. Sebab tu lah kita kena sama -sama as a team buat kerja - ajak adik-beradik kita, ajak saudara kita, ajak jiran kita, ajak kenalan kita & siapa saja untuk sama-sama buat kebaikan. From there onwards, there was no turning back. Semoga Allah swt memberi kekuatan untuk saya terus mencari keredhaanNya - kerana itula sebenarnya TUJUAN HIDUP kita. Sebagaimana kata Dr Har, "Sekiranya saya terpaksa menggadai nyawa untuk mendapat redha Allah, maka saya AKAN menggadai nyawa saya." Allahuakbar!

Fuyoh! Punya hebat forum tu sehingga saya terus dapat idea nak mulakan Persatuan Penggalak Literasi . Ada sape-sape nak join? Jom sama-sama do something for the society.

0 comments: